Plan International Nederland - Huisstijl ontwikkeling en implementatie

Als ontwerper bij Plan was ik verantwoordelijk voor het beheer en de ontwikkeling van de huisstijl. Een betekenisvolle en interessante baan.

Plan International Nederland Girls firs magazine ontwerp door Studio Winter
Plan International Nederland Girls firs magazine ontwerp door Studio Winter
 
Plan International Nederland Girls firs magazine ontwerp door Studio Winter

Het Girls first magazine van Plan heeft, in de tijd dat ik werkzaam was bij Plan, twee keer een nieuw jasje gekregen. Dit deed ik samen met collega ontwerper Ruth Catsburg. We hebben een template gecreëerd met een sterke balans tussen fotografie en typografie, dat voor elk nieuw magazine als basis gebruikt kan worden. Ook verzorgde ik de vormgeving van een flink aantal edities in die vijf jaar, een magazine ontwerpen is zó tof om te doen! In de beperkte ruimte probeerde ik altijd krachtig en sprekend beeld te laten zien, naast goed leesbare tekst. De quotes tussendoor zorgen voor extra luchtigheid.

Huisstijl Plan International Nederland visitekaartjes stramien ontwerp door Studio Winter
Instagram quote design voor Plan International Nederland door Studio Winter
 

Van magenta naar blauw, een huisstijl in ontwikkeling.

 

Een uitdaging was het implementeren van de internationale huisstijl. Plan International Nederland heeft een eigen huisstijl met lettertypes en kleuren die afwijken van de internationale huisstijl. Dit moesten we langzamerhand gelijk gaan trekken. Beter voor de internationale herkenbaarheid.

De huisstijlkleur van Plan International Nederland is het opvallendst: magenta. De internationale huisstijl heeft als belangrijkste kleur blauw. Deze felle kleuren combineren is lastig, maar bleek uiteindelijk nodig om de overgang minder hard te maken. Op die manier was het voor de doelgroep een duidelijkere overgang en bleven mensen Plan herkennen als zodanig. Ik vergelijk dit altijd met een gezicht, als je van de een op de andere dag een compleet ander gezicht hebt, zullen mensen je niet meer herkennen...

Het uitschrijven en ontwerpen van de uitingen in deze overgangsfases was ontzettend interessant om te doen! Met name omdat het over zulke verschillende producten en uitingen gaat, van designen van krachtige quotes voor instagram, tot een zakelijk jaarverslag.

Ik ontwikkelde, ook weer in samenwerking met o.a. Ruth Catsburg, allerlei templates en basisbestanden voor de Studio. Dit vatten we samen in een huisstijlhandboek, dat ik uiteraard ook liet voldoen aan dezelfde voorwaarden en dus netjes ontworpen werd.

Huisstijlhandboek Plan International Nederland Studio Winter Ontwerp
 

Na het uitwerken van de verschillende fasen waarin we de implementatie van de nieuwe huisstijl gingen doorvoeren, ontwikkelde ik deze door op detail niveau. Uiteraard legde ik dit vast in een huisstijlhandboek, voor intern gebruik. Aangezien meerdere vormgevers en freelance ontwerpers voor de Studio werkten (en werken) was het handig om vaste templates te ontwikkelen per middel. Deze gebruikten we op de studio van Plan als basis voor alle nieuwe materialen. Zo konden de vormgever en freelancers dezelfde lijn aanhouden voor alle on- en offline producties, zoals het online Jaarmagazine of het Jaarverslag.

 
Floor was de afgelopen jaren verantwoordelijk voor de ‘studio’. Zij had het voortouw bij de ontwikkeling van de hernieuwde huisstijl. Ze werkte op een prettige manier samen met de andere afdelingen en wist het overzicht te houden bij een grote hoeveelheid opdrachten die zich tegelijkertijd aandienden. Ik kijk terug op een hele goede samenwerking met Floor!
— Jan Ormel, manager Communicatie
Jaarverslag-2018-PlanInternational-StudioWinter-GrafischOntwerp

Ontwerp Jaarverslag, tijdens overgangsfase huisstijl

 
 

Meer zien? Ik ontwikkelde ook de huisstijl voor Cycle for Plan!
Bekijk ‘m hier:

 

Fotografie te zien in deze ontwerpen © Plan International Nederland

Vorige
Vorige

Boek concept & ontwerp - Gisteren is vandaag

Volgende
Volgende

Huisstijl ontwerp op maat